بیماران دیابتی که از ابزارهای آنلاین استفاده می کنند، بیماری خود را بهتر مدیریت می کنند

19فوریه 2020 - در مطالعه ای که امروز در JAMA Network Open منتشر گردید، دانشمندان کایزر پرمننته گزارش دادند که بیماران دیابتی که از پورتال بیمار و برنامه ی تلفن همراه این شرکت استفاده کرده اند، نتایج مدیریت دیابت آنها بهبود یافته است. این مطالعه ی بزرگ ، با شرکت بیش از 111000 بیمار، در ارزیابی ارتباط بین استفاده از ابزار آنلاین و پایبندی به دارو و سطح قند خون منحصر به فرد است.

دکتر Mary Reed، نویسنده ی ارشد این مقاله و دانشمند تحقیقاتی در کیزر پرمننته گفت: این مثالی از چگونگی کمک یک سیستم مراقبت بهداشتی، در ارائه ی امکاناتی به بیماران برای دسترسی به اطلاعات خود و توانایی خود مدیریتی بیماری دیابت است، که می تواند سلامت آنها را بهبود بخشد. ارائه ی این سیستم در یک نرم افزار تلفن همراه باعث می شود حتی بیماران بیشتری بتوانند در مراقبت های بهداشتی خود دخیل شوند. به معنای واقعی کلمه دسترسی به این ابزار را در جیب بیمار در هر زمان و در هر جایی که می رود امکان پذیر می کند.

در این مطالعه بیماران مبتلا به دیابت در کیزر پرمننته در کالیفرنیای شمالی که تحت درمان با داروهای خوراکی دیابت بودند- اما انسولین مصرف نمی کردند-، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان استفاده ی این افراد را از پورتال بیماران در سایت کیزر پرمننته از سال 2015 تا 2017 مقایسه کردند. ابزارهای آنلاینی که در دسترس اعضای Kaiser Permanente می باشد، شامل: مدیریت نسخه، مشاهده نتایج آزمایشات، ارتباط پیامی ایمن با پزشکان، گرفتن وقت ملاقت و دسترسی به اطلاعات عمومی بهداشتی است.

در طول دوره ی 33 ماهه ی مطالعه، نسبت بیمارانی که از این درگاه از طریق کامپیوتر و تلفن همراه استفاده کردند از 34٪ به 62٪ افزایش یافته بود. بیشترین پیشرفت در پیامدهای بهداشتی در بیمارانی با سطح HbA1c بالاتر در ابتدای تحقیق،مشاهده شد. در این بیماران، که قبلا از این برنامه استفاده نمی کردند، دسترسی به هر دو برنامه ی کامپیوتری و موبایل با افزایش 5.09 درصدی در تبعیت از دارو و 0.19 درصد کاهش متوسط عددی HbA1c همراه بود.

نویسنده اصلی این پژوهش دکتر Ilana Graetz، استادیار دانشکده سیاست و مدیریت بهداشتی رولینز در دانشگاه Emory، گفت: بیمارانی با نیاز بالینی بیشتر، با دسترسی به این پورتال، منافع بیشتری را هم از نظر تبعیت از برنامه ی دارویی خود و هم از نظر بهبود سطح قند خون کسب کرده بودند.

در بین تمامی بیماران مورد مطالعه، حرکت از عدم استفاده از پورتال به سمت استفاده از هر دو روش با افزایش 1.67 درصدی پایبندی به دارو و کاهش 13 درصدی متوسط عددی HbA1c همراه بود.

نویسندگان نوشتند: این پیشرفتهای كوچك اما معنی دار از نظر كلینیكی درHbA1c ، با دستیابی به این برنامه در موبایل، ممكن است منجر به جلوگیری یا كاهش عوارض یا سایر حوادث منفی بالینی شود.

از نقاط قوت طراحی این مطالعه، می توان به این موضوع اشاره کرد که نتایج بیماران قبل از استفاده از این برنامه بعنوان "گروه کنترل" با نتایج خودشان بعد از دسترسی به این درگاه و اپلیکیشن موبایل، مقایسه شد.

در تحقیق قبلی منتشر شده، دکتر Graetz اعلام کرده بود که بیمارانی که فقط از طریق دستگاههای تلفن همراه به این ابزارها دسترسی داشتند، بیشتر احتمال دارد به اقلیت های نژادی و قومی تعلق داشته، و در مناطقی با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین زندگی کنند و یا پایبندی کمتری به داروهایی که برای آنها تجویز شده است، داشته باشند. دکتر Reed گفت: این بینش فرصتی را به سیستم های بهداشتی برای استفاده از برنامه های تلفن همراه ارائه می دهد، تا دستیابی بیماران آسیب پذیر را به نرم افزارهای تلفن همراه میسر سازند، زیرا ممکن است این افراد با موانعی برای دخیل شدن در مراقبت های بهداشتی خود روبرو باشند.

دکتر Reed گفت: در مطالعه ی قبلی، دریافتیم که وقتی یک پزشک از سوابق الکترونیکی بهداشتی استفاده می کند، بیماران او کنترل بهتری بر دیابت خود دارند و مراقبت از خود را بهتر مدیریت می کنند بنابراین به طور مرتب در بخش اورژانس بستری نمی شوند و در مطالعه ی اخیر متوجه شدیم كه بیماران می توانند از این فناوری برای خود مدیریتی بهتر، تبعیت از داروها و کنترل دیابت خود استفاده كنند.

گروه دکتر Reed در حال ادامه ی این تحقیق هستند تا به بررسی تاثیر ویزیت های پزشکی از راه دور(ویزیت های ویدیویی) بر مراقبت از دیابت و خودمدیریتی بپردازند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-diabetes-patients-online-tools-disease.html